Sociala medier som driver efterfrågan

En rad sociala medier är idag etablerade som marknadsföringskanaler. Men deras effektivitet i att interagera med företags målgrupper och driva trafik till webbsidor kan ibland ifrågasättas.

 

Det är därför Pinterest är en intressant, (relativt) ny tjänst. En färsk undersökning visar till exempel att Pinterest var den webbplats som drev mest "referral traffic" – mer än LinkedIn, Google+ och Facebook.

För de som inte redan varit där: Pinterest fungerar som en personlig anslagstavla, fast online, där du "sätter upp" eller "pinnar" bilder i olika kategorier. Till exempel kan man göra en kategori med bilder från olika resmål du har besökt, eller vill besöka, och dela med dig till dina vänner. Precis som på Twitter kan du följa andra och de kan i sin tur följa dig. Är det någon som gillar en bild kan de kommentera, "gilla" eller dela innehållet på sin sida eller på Facebook eller kanske tweeta det.

 

Allt detta är en kul grej för privatpersoner men det finns också stor potential för företag att använda sig av Pinterest. Exempelvis kan man som reseföretag dela in bilder på olika resmål i olika kategorier. Självklart förser man varje bild med en länk till hemsidan där man kan beställa en resa eller läsa mer om resmålet så att de som gillar eller ännu bättre, delar din bild, enkelt kan få mer information om resmålet. Här kan du se hur Whole Foods Market använder sig av Pinterest:
http://pinterest.com/wholefoods/


Pinterest har funnits sedan 2010 men har nu skaffat sig så pass betydande användarskara att det känns säkert att säga att de är här för att stanna. Än så länge är det en utpräglat amerikansk tjänst, men det känns som en rätt säker gissning att det snart börjar bli dags för företag att se över sina möjligheter att använda sig av denna tjänst i sin marknadsföring för att driva mer trafik till hemsidan.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv