Konsumenter blir allt bättre på att sortera ut det viktiga i sociala medier

Allt eftersom mediekonsumenter lär sig ett nytt medium blir de allt bättre på att urskilja vad som är intressant information - och vad de kan bortse ifrån, exempelvis annonser.

 

En ny undersökning visar till exempel att konsumenter är mer benägna att köpa något om det dyker upp i sitt Twitterflöde än om de ser det på Facebook.

Resultatet kommer från en undersökningen gjord av Katar Media Compete i syfte att visa hur våra köpvanor ser ut på nätet. Hela 35 procent av de som använder Twitter svarade att deras köpvanor påverkas av deras Twitterflöde medan motsvarande siffra för Facebookanvändarna bara var 23.5 procent.

 

För mig säger detta att vi nu lärt oss att ignorera annonserna som finns på Facebook. De är bara utfyllnad i hörnet, som vi inte riktigt ser. Däremot har Twitters motsvarighet "promoted tweets" inte riktigt slagit igenom än och därför är vi inte lika "tränade" på att sålla i just det mediet. Det här visar att ett nytt medium har en period när det fungerar bra med annonser. Sedan är den perioden över och vi lär oss att hoppa över dem.

 

Bara när vi inte förväntar oss att se dem fungerar annonser riktigt bra. Ju mer vi som konsumenter lär oss hur sociala medier fungerar som en annonskanal, desto viktigare blir det för företag att ha en genomtänkt strategi för innehållet i sociala medier.

 

Det som står på en företagssida på Facebook behöver vara av högsta kvalitet för att intressera besökaren. För att ge besökarna lön för mödan att ta sig till företagets sida behövs en målgruppsanpassad sida med relevant, redaktionellt material som lockar till interaktion.
De som lyckas med detta kan bygga en lojal krets återkommande besökare. Vill du ha tips på vägen så är du välkommen att kontakta oss på Agera PR.

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv