Bättre att vara avskydd än ignorerad

All publicitet är bra publicitet – så länge utgångspunkten är att du är okänd. Det visar ny forskning som just publicerats. Men redan kända företag behöver akta sig för hur de skildras.

 

Det stämmer också överens med våra erfarenheter när vi träffar företag, men vi skulle vilja hävda att det också beror på vilken bransch. Vid ett spontanköp i affären, oavsett om det är vin till middagen, diskmedel, eller en bok till tågresan, så tenderar vi ofta att välja namn som vi känner igen, eftersom vi har svårt att komma ihåg om namnet känns igen från ett positivt eller negativt sammanhang. Men när det exempelvis handlar om mer planerade köp, som en bil eller en tv, gör kunder mer omfattande research och då kan negativ publicitet vara förödande.

 

 

Forskningsresultaten som jag nämnde kommer från en studie av bokrecensioner i New York Times som jämförts med försäljningssiffror för böckerna. Det visade sig att välkända författare som fick en positiv recension i tidningen kunde förvänta sig att försäljningen ökade 42 procent, medan en negativ recension minskade den med 15 procent. Okända författare kunde öka sin försäljning med en tredjedel – oavsett om recensionen var positiv eller negativ! Alan Sorensen vid Stanford University’s Graduate School of Business, som genomförde undersökningen, menar att detta gäller alla företag.

 

Det går också att överföra resultatet på vissa andra produkter – exempelvis länder.

Alan Sorensen nämner själv bilden av Kazakhstan i filmen Borat som ett exempel. Trots att bilden av Kazakhstan som visas i filmen är mycket negativ så fick landet en fyrfaldig ökning av förfrågningar från människor som ville turista i landet efter att filmen hade släppts.

 

En slutsats kan vara att är du liten och okänd och har en vara som köps spontant utan vidare research så kan du tjäna på att bli mer känd oavsett om det är i ett negativt sammanhang.

Medan lite mer etablerade företag och produkter behöver ha en mer balanserad strategi. Det är visserligen så vi på Agera PR redan har tänkt, men det är fint att ha en bekräftelse på att vi gör rätt.

 

Michael Falk, Agera PR

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv