Positiv publicitet hjälper mot dåligt rykte

Vi på Agera PR har alltid sagt det till kunder: Försök inte förneka ett illasinnat eller felaktigt rykte. Det kommer bara göra saken värre. Ett rykte som upprepas blir till slut sant.

 

Och här om dagen fick vi vatten på vår kvarn: Forskningen har gett oss rätt!

 

The Economist berättar nämligen i sitt senaste nummer om en undersökning av forskare från Kellogg School of Management som undersökt ryktesspridning. I deras experiment visar det sig att ett påstående som från början för alla har en oklar sanningshalt efter många upprepningar uppfattas som sann. För varje gång som ryktet sprids till en ny person så förstärks den uppfattade sanningshalten. Förnekanden hjälper inte. 

 

Coca-Cola nämns som exempel i artikeln. De har lagt upp en sida där olika rykten om företaget bemöts. Men Coca-Cola har en webbplats som hamnar högt upp i Google – och därmed kommer deras försök att stoppa rykten bli mycket spridda. Mot bakgrund av undersökningens resultat så verkar det därför sannolikt att deras dementier kommer förstärka ryktena.

 

Det jag som PR-konsult gärna skulle vilja lägga till i fråga om detta är att det redan är för sent när det dåliga ryktet har spridits. Arbetet med ett företags rykte måste börja tidigare, redan när det finns minsta risk för negativ publicitet. Vilket det finns för de flesta företag.

 

Företag som under lång tid byggt upp en positiv bild av sig själva kan sedan tåla en hel del kritik. Har Boultbee egentligen fått utstå fler kritiska artiklar än IKEA? Jag är inte så säker.

 

Michael Falk

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Bloggarkiv