Positiv publicitet hjälper mot dåligt rykte
The Economist berättar nämligen i sitt senaste nummer om en undersökning av forskare från Kellogg School of Management som undersökt ryktesspridning. I deras experiment visar det sig att ett påstående som från början för alla har en oklar sanningshalt efter många upprepningar uppfattas som sann. För varje gång som ryktet sprids till en ny person så förstärks den uppfattade sanningshalten. Förnekanden hjälper inte.
Coca-Cola nämns som exempel i artikeln. De har lagt upp en sida där olika rykten om företaget bemöts. Men Coca-Cola har en webbplats som hamnar högt upp i Google – och därmed kommer deras försök att stoppa rykten bli mycket spridda. Mot bakgrund av undersökningens resultat så verkar det därför sannolikt att deras dementier kommer förstärka ryktena.
Det jag som PR-konsult gärna skulle vilja lägga till i fråga om detta är att det redan är för sent när det dåliga ryktet har spridits. Arbetet med ett företags rykte måste börja tidigare, redan när det finns minsta risk för negativ publicitet. Vilket det finns för de flesta företag.
Företag som under lång tid byggt upp en positiv bild av sig själva kan sedan tåla en hel del kritik. Har Boultbee egentligen fått utstå fler kritiska artiklar än IKEA? Jag är inte så säker.
Michael Falk
Kommentera gärna inlägget:
Senaste inlägg
Senaste kommentarer
-
Argo » Agera gör PR för kraften i bär: ”Ja, den här kampanjen syns ju överallt just nu. Bra jobbat, tydligen :)”
-
HL » PR för 2015: Vad är årets största trender?: ”Kan till och med hävdas att en del sociala medier minskar. Twitter krymper i Sve..”
-
Hans W » Går det fortfarande arbeta med PR genom papperstidningar? : ”Hej, jag kommer aldrig släppa pappret! Det kommer en motrörelse mot utvecklingen..”
-
JohnK » Är det bra om vd blir företagets ansikte utåt?: ”Hej! De exempel du tar upp är säkert intressanta. Samtidigt tycker jag du kan ti..”
-
Sofia Lindberg » Vad skriver affärsmedier om egentligen?: ”Bra idé att faktiskt räkna och inte bara utgå från att vad det många säger stämm”