10 tips för att synas i affärsmedierna

 

Även om Dagens Industri och Sveriges andra affärsmedier domineras av börsnyheter finns det gott om utrymme för intresseväckande, annorlunda nyheter från mindre företag. Agera PR har för våra kunder identifierat en rad nyheter som sedan skapat publicitet i dessa medier. Vi ger nu tips för andra onoterade bolag som vill öka chansen att synas i Sveriges största affärstidningar.

 

  •  Identifiera det som skiljer ut er, som till exempel annorlunda produktion, lokal, styrelsemedlem eller marknadsföring
  • Paketera nyhetsmässigt och fråga er: Varför är detta intressant just nu och inte om ett halvår?
  • Hitta en koppling mellan er verksamhet och en större, aktuell fråga, exempelvis ett förslag om ny lagstiftning.
  • Har ni någon kund som skiljer ut sig, som kanske fått tydliga fördelar med hjälp av era lösningar? Stäm av om de är intresserade av att bli intervjuade och skriv sedan en kort översikt.
  • Kontakta rätt journalist: Kartlägg deras bevakningsområden.
  • Formulera dig kort och direkt.
  • Erbjud nyheten exklusivt. Medier som DI vill sällan vara tvåa på bollen.
  • Kliv in i tidningens debatter när den kan kopplas till er. Formulera en snabb replik.
  • På sommaren reser DI runt i landet och gör lokala näringslivsreportage. Tipsa om er verksamhet i god tid.

Senaste inlägg

Bloggarkiv