Dagens Industri - en tidning för börsbolag?

Många svenska företag drömmer om en helsida i Dagens Industri (DI). Dessa drömmare representerar ofta företag som inte är noterade på Stockholmsbörsen och upplever att detta ligger dem i fatet när de försöker bearbeta tidningen med sina nyheter. Det väcker en intressant fråga, är Dagens Industri (DI) endast en tidning för och om börsbolag och investerare?

 

Vi valde ut ett nummer av tidningen från slutet av april.

Av totalt 77 artiklar, var det

-         30 som handlade om företag som var noterade på Stockholmsbörsen.

-         7 som handlade om företag som var konkurrenter till företag som var noterade på Stockholmsbörsen.

-         18 som handlade om ägare, investerare, dotterbolag till de börsnoterade bolagen alternativt banker och andra finansiella företag.

 

Så, det stämmer att det är en stor övervikt av företag som på ett eller annat sätt är relaterade till Stockholmsbörsen.

 

Förutom ett par artiklar om några stora internationella företag som Toyota och Nokia, finns det 22 artiklar om företag som inte är kopplade direkt till börsen. Och det är utav dessa vi kan lära.

 

En lärdom är att det ofta är värdefullt att koppla en känd person till sitt varumärke. I tidningen nämns ett racingstall som har prins Carl Philip som förare och även företaget Teleopti som drivs av Carl Bilds bror. Piratförlaget finns också med i en artikel om hur Lisa Marklund säljer sina böcker.

 

Med smart och kreativ PR finns det flera möjligheter att synas i DI även om man inte är börsnoterade. I det aktuella numret av tidningen fanns också flera lyckade exempel på pressbearbetning, exempelvis omnämnanden av hemelektronikföretagen Asus och Garmins nya produkter med bild och text.

 

Michael Falk, Agera PR

Senaste inlägg

Senaste kommentarer

Nyhetsarkiv

Länkar