Gör den enes PR-fiasko till din PR-succé

I samband med samhällsstörningar finns det ofta goda möjligheter för mindre aktörer att skapa uppmärksamhet och goodwill. Speciellt för den som är först ut att erbjuda efterfrågat stöd.

 

Tidigare i vintras fick vi se ett exempel på det i samband med att både SJ och SL, Stockholms lokaltrafik, fick hård kritik för trafikstopp i samband med några extremkalla veckor. 

Deras informatörer gick för högtryck och löste informationsutmaning efter informationsutmaning. Trots detta växte resenärers frustration och många pratade om ett informationshaveri. I detta ögonblick öppnades möjligheter för andra företag att via sin verksamhet både erbjuda drabbade resenärer ett mervärde och skapa uppmärksamhet för sig själva.

 

Ett sådant exempel är företaget Headweb. De var snabbt ute och erbjöd sina tjänster till drabbade resenärer. Via Headwebs videotjänst kunde drabbade resenärer se gratis film. Det enda som krävdes var att resenären skickade en bild på sin tågbiljett för att styrka att man var en av de drabbade.

 

Information om erbjudandet spreds snabbt via sociala medier som Twitter och Facebook, och snart hade över 1500 resenärer skickat in bilder på sina biljetter.

 

Headweb fick möjlighet att nå nya kundgrupper och utökade senare sitt erbjudande till att även omfatta inrikesflygen och drabbade flygresenärer.

 

I samband med vulkanutbrottet på Island finns det återigen utrymme för företag att skapa goodwill och nya affärer genom att tillfredställa människors behov i kriser. Vem blir först med att erbjuda kostnadsfria samtal hem till Sverige för strandade resenärer runt om i Europa?

 

Natalie Majerski, Agera PR

Kommentera gärna inlägget:

Senaste inlägg

Bloggarkiv

Länkar