Google bygger trovärdighet med hjälp av dagstidningar

 

 

Google breder ut sig rakt igenom lågkonjunkturen. Det är den sajt i världen som är bäst på att locka besökare. Vilket är precis var tidningarna och tidningssajterna brister - de håller i stället på att dö, på grund av bristande intresse från annonsörer och prenumeranter. Men tidningarna har något som Google inte har, nämligen hög trovärdighet hos läsarna.

 

Det som tidningarna har, men inte Google, är förmågan att övertyga målgrupper. Det har de eftersom en redaktionell text alltid slår en annons i fråga om trovärdighet. Den som är intresserad av en analys av en fotbollsmatch eller en recension av en teaterpjäs kommer sannolikt att söka upp artiklar från en respekterad tidning, och därför är det just där som marknadsföring fungerar bäst.

 

I dagarna presenterade Google Fast Flip, som är en nyhetstjänst som går ut på att Google får använda material från en rad stora nyhetssajter. Annonsintäkterna delas. Detta är bara ett av många exempel på hur Google försöker komma närmare dagstidningarna, och därigenom vill smittas av deras torvärdighet.

 

Samtidigt håller lågkonjunkturen på att ta död på många tidningar. Inte så många i Sverige kanske, men tidningsdöden kan fortfarande komma hit. Så tidningarna gör rätt i att försöka komma åt Googles främsta styrka, förmågan att dra in annonsintäkter.

Och för oss som jobbar med PR är detta goda nyheter. Gammalmedia dör inte, utan integreras med hjälp av nya metoder och blir till några av de nya medierna.

Senaste inlägg

Bloggarkiv