Sommaren är bästa läget

 

På sommaren är det många som sätter sin verksamhet på tomgång. Från midsommarveckan till mitten av augusti sänks tempot rejält på Sveriges arbetsplatser, och det gäller ofta även PR-byråer. Vi på Agera PR menar dock att sommaren är ett riktigt bra tillfälle att göra medieaktiviteter.

Det är ju inte bara gräset som är torrt i juli, utan det är dessutom nyhetstorka. Det är då som det är det bästa läget för att få in nyheter om produkter och företag i medierna. Konkurrensen om medieutrymmet är helt enkelt mindre.

 

 

Ofta har medierna sparat "tidlösa" historier till sommaren, allt som inte åldras så snabbt. Detta används sedan för att fylla sidorna, för att ge intryck av att journalisterna minsann arbetar även mitt i högsommaren och för att inte läsarna ska överge dem. Därför finns det under sommaren ett underskott av artiklar som innehåller en nyhet.

Dessutom finns det i sommar två stora sportevenemang, fotbolls-EM och olympiska spelen, som du som företag kan knyta an till. Tidningarna behöver fylla många extrabilagor med nyheter om evenemangen. Kanske har du en nyhet som kan vinklas så att den passar in. Det kan exempelvis vara en undersökning som visar att svenskar läser i snitt fyra böcker på semestern, eller att svenskar i snitt dricker två öl mer när Sverige förlorar än när de vinner matcher i fotbolls-EM.

Behovet av material blir också allt större ju mera som internet tar över från tidningarnas pappersversioner. Tidskrifter gör ju ofta ett uppehåll under sommaren - utan att någon reagerar. Men en sajt som i mitten av augusti inte har uppdaterats på uppemot två månader är däremot inte acceptabelt. Då riskerar mediet att förlora läsare permanent.

Så fundera igenom vilka nyheter som kan vara värda att gå ut med under sommarmånaden och kontakta gärna oss för mer information.

För mer information om hur man lyckas i medierna, kontakta Richard Yams eller Michael Falk på Agera PR, tel. 08-559 219 20, info@agerapr.se

 

Senaste inlägg

Bloggarkiv