Vad kommer efter Facebook och hur blir vi vinnare?


Företag blir ofta nervösa av att användare pratar fritt om företagets produkter. Det är naturligt att man vill kontrollera arenan och budskapen, men i fråga om sociala medier är det omöjligt. Sociala medier är användarstyrda, d.v.s. det är användarna som bestämmer innehållet. Företag och leverantörer erbjuder funktioner och ramar, men det är inte i första hand de som står för innehållet. På många sociala nätverkssajter tar användare chansen att vädra åsikter om favorit- och hatprodukter. Företag måste våga låta det hända - även om det innebär att de sågar företagets produkter. Att försöka kontrollera den här dialogen är som att slåss med väderkvarnar.

 

 

Dessutom kan företagen lära sig mycket av den dialog som förs i dessa okontrollerade kanaler. Kanske kan de få reda på fel i deras produkter eller förändrade behov hos användarna. Vad är det då som kommer härnäst. Det är lätt att tänka att sociala webbplatser, som Facebook, MySpace och LinkedIn var förra årets stora grej. Man läser numera mest om att de tappar användare. Det kommer dock garanterat nya, sociala webbplatser och medier, så den stora frågan är vad för marknadspotential det kommer finnas framöver i sociala medier. Svårt att sia om kanske, men jag är ganska säker på att det finns en stor potential.

På sistone har en del debattörer menat att det som är problemet med t.ex. Facebook är att det är en stängd sajt, att man måste logga in på webbplatsen för att få tillgång till det sociala nätverket. Ett annat problem är kvaliteten på dem som ingår i ditt nätverk. Vissa är dina bästisar, men andra är någon som du träffade för tusen år sedan och kanske inte ens tyckte så mycket om. Dessutom har väl de flesta av oss råkat på kontaktsamlarna, de som har 400 kompisar på Facebook, och verkar se det som en tävling att ha flest kontakter. När väl dessa problem har lösts, kanske av någon helt ny spelare, så kommer det vara nästa generations sociala webbplats.

Facebook har ju haft en viss marknadsföringspotential, mest som en form av viral marknadsföring. Företag har lagt dit coola grejer på sina sidor och hoppas att många vill bli deras kompisar. En del organisationer har också lyckats hitta väldigt många anhängare, t.ex. nätverket mot gatuvåldet i Stockholm som kom igång efter dödsmisshandeln på Kungsholmen förra året..

Det sociala är en möjlighet för marknadsförare. Människor som känner varandra har sannolikt liknande smak, och det gör att en ingång i ett socialt nätverk är värt guld i marknadsföring. Mer öppna sociala webbplatser, som följer med dig till din mobil och din dator och där du är ständigt uppkopplad, kommer säkert.

Koppla ihop det med en gps, så ges företag möjlighet att locka med något på en viss, geografisk plats. Exempelvis kan en producent av en produkt berätta att de bjuder på varuprover, bara två kvarter från där du just nu befinner dig. Du kan rekommendera det vidare till andra i ditt nätverk. Kanske kommer det finnas möjlighet att prenumerera på tips från personer (som då blir ett slags medier) som man litar på. Om du är intresserad av hästar så finns det säkert någon hästguru som gärna marknadsför sig själv på det sätter, kanske mot en avgift.

Kort sagt går det fortfarande att kränga vilda idéer om hur nätet kommer utvecklas. Det enda jag vet är att ingen har facit för vilka nättjänster som kommer vara mest populära om tre år eller knappt ens om ett år. Vi kommer säkert se fler flugor och kanske kommer vi aldrig få se det perfekta, slutliga sociala nätverket. Men tanken om att göra nätet till något som går att använda för sociala ändamål garanterar jag kommer finnas kvar. Vi marknadsförare kommer hitta sätt att använda det.

För mer information om hur man lyckas i medierna, kontakta Richard Yams eller Michael Falk på Agera PR, tel. 08-559 219 20, info@agerapr.se

 

Senaste inlägg

Bloggarkiv