Bloggar på gränsen

 

 

Här om dagen sa Konsumentverket att de anser att en del modebloggare, bland annat Blondinbella, borde åtalas. Blondinbella är alltså en av Sveriges mest lästa bloggare, en 17-årig tjej som skriver om mode och lite allt möjligt. Åtalet skulle handla om att de tagit emot betalning för att skriva - utan att berätta detta på sajten. Detta innebär eventuellt ett brott mot marknadsföringslagen, nämligen. Fast faktum är att exempelvis Blondinbella förnekar att hon får betalt.

 

 

Bloggare ses som gräsrotsaktivister som till skillnad från de etablerade medierna driver sina egna personliga agendor på ett fritt och obundet sätt. Att bloggare upplevs som mer "äkta" än traditionella medier är nog anledningen till att folk blir så provocerade av att en del bloggare får betalt för att skriva.

För traditionella medier finns det tydliga riktlinjer för hur redaktionellt och annonsmaterial ska särskiljas. Det finns etiska riktlinjer för journalisterna när det gäller kommersiell påverkan. Men bloggare har inte gått på journalisthögskolan och inga etiska regler styr deras verksamhet - det är bakgrunden till uppmärksamheten nu. Kan vi applicera den traditionella pressetiken på bloggarna - eller är bloggarna något helt nytt - och vad är de i så fall - privatpersoner? Journalister?

Tyvärr bidrar nog ändå diskussionen till en minskad trovärdighet för bloggarna. Det är lätt hänt att människor börjar tänka att bloggare oftast är betalda av företagare. Vilket i värsta fall skulle kunna leda till att bloggare förstörs som marknadsföringskanal för företagen.

Hur som helst så kan jag verkligen förstå att finansieringen är ett problem för bloggare. Medan journalister på traditionella medier är anställda för att skriva har bloggarna fått använda sin lediga tid. Men om de ska kunna hålla en hög kvalitet så måste de ha mycket ledig tid för att skriva. Då kan de knappast inte ha ett heltidsjobb vid sidan av bloggen. Många lägger ut annonser, men det ger nog sällan tillräckliga inkomster. En del tar kanske ibland betalt för att skriva, vilket så klart ger en mer stabil inkomst. Fast samtidigt riskerar de sin trovärdighet, så varken hon eller någon annan vill nog gärna prata om det.

Sedan kan man fråga sig hur nytt problemet med betalning från företag egentligen är. Har inte modetidningar alltid tagit emot produkter, till och med resor? Brukar inte de som jobbar på medier som skriver om konsumentelektronik få en kamera eller iPod då och då?

Michael Falk
Agera PR

För mer information om hur man lyckas i medierna, kontakta Richard Yams eller Michael Falk på Agera PR, tel. 08-559 219 20, info@agerapr.se

 

Senaste inlägg

Bloggarkiv