Gyllene råd för dig som ska bli intervjuad

 

 

Det är kittlande att se sig själv i tidningen eller på tv. Men det är lätt att må dåligt om du upplever att du sagt något dumt, eller att det du sagt har missuppfattats. För att det ska bli rätt resultat behöver du goda råd. Bara då blir du bättre på att få igenom det du verkligen vill säga och kommer då få se din egen version av händelserna i det resulterande reportaget.

 

 

Det bästa rådet inför en intervju är att vara förberedd. Det gäller oavsett om det är lokaltidningen som vill intervjua dig som lagledare för knattelaget i ishockey eller om du blir intervjuad av Kalla Fakta för att du fuskat med ursprungsmärkningen på köttet du säljer. Innan du går in i en intervjusituation bör du tänka på detta:

1. Bestäm ditt budskap

Vad är det viktiga och vad är det du vill få fram till de som tar del av reportaget? Tänk efter en stund och formulera sedan fyra-fem punkter som du tycker är viktiga. Se till att skapa tillfällen under intervjun att få fram dessa punkter, oavsett om journalisten ger dig en direkt fråga om dem eller inte.

Exempel från knattematchen skulle kunna vara:
- Vi förlorade matchen, men alla i laget gjorde sitt bästa, och det är ju det viktiga i knattehockey.
- Vi hoppas att kommunen bygger en ny ishall, så att killarna får lite mer istid. Då kan de nog bättre konkurrera med lag från andra städer där tillgången till ishall är bättre.
- Vi hoppas på stöd från alla som bor i stan. Kom ner och heja fram killarna.

På detta sätt har du fått fram tre viktiga budskap i intervjun med lokaltidningen. Dessa budskap kan du sedan få med nästan oavsett vilken fråga du får av reportern.

Tänk på vad journalisten vill ha från dig. Varför kontaktar journalisten dig? Vad är det för information han förväntar sig från dig? Vad är det för information du kan ge? Vad sitter du inne med för kunskap? Denna typ av inventering är viktig att göra inför intervjun.


2. Var citerbar

Prata gärna i korta, slagkraftiga meningar som knyter an till de budskap du valt. Speciellt om det är radio eller tv är ett genomsnittscitat bara på några få sekunder - då gäller det att få med så mycket som möjligt av det du vill få fram på den korta tiden. Återupprepa gärna budskapen för att vara säker på att de kommer med i en kort sammanfattning av journalisten när denne presenterar sitt möte med dig. Du kan även använda vägvisare genom att säga: "nu kommer det viktiga" eller "jag ska säga dig att det är otroligt viktigt att..."

Undvik för många detaljer och jargong. Journalister gillar intervjuobjekt som kan förklara det komplicerade på ett enkelt sätt, med hjälp av ett språk som alla förstår. Reportrar är ofta generalister, vilket innebär att de har en bred men grund kunskap i de flesta ämnen.

3. Välj en bra miljö

Se till att miljön stämmer överens med det du vill säga. Om du vill klaga på att ishallen är dålig och behöver renoveras kan det vara bra att välja ut en plats där det finns tydliga sprickor i betongen. Det förstärker ditt budskap.

Se också till att du kommer i god tid, så att du hinner känna in dig i miljön som du ska intervjuas i. Då kan du både slappna av och koncentrera dig på det viktiga som du vill säga.

4. Ta med material

Journalister tycker om statistik, forskning och bilder som stödjer det du vill säga. Det ger journalisten värdefullt material till dennes artikel. Det ger också större trovärdighet till dina egna budskap.


5. Berätta för din PR-byrå att du har blivit kontaktad av en journalist

Förvånansvärt många personer blir så smickrade när de blir tillfrågade av en journalist att de glömmer att kontakta det bästa stöd de har - sin PR-byrå - innan intervjusituationen. PR-byrån hjälper dig att identifiera vilka budskap som kan vara viktigt för dig att lyfta fram i intervjun, och sätter samman ett slagkraftigt bakgrundsmaterial för att ytterligare övertyga journalisten om dina budskap.

För mer information om hur man lyckas i medierna, kontakta Richard Yams eller Michael Falk på Agera PR, tel. 08-559 219 20, info@agerapr.se

 

Senaste inlägg

Bloggarkiv