Microsoft vinner i medierna, förlorar på marknaden

 

Spelkonsolmarknaden har svängt under det senaste året, åtminstone i ett globalt perspektiv. Nintendos Wii har gått från att vara underdog till att nästan vara dominant, medan Sony har jobbat hårt för att undvika en fiaskostämpel för sin PlayStation 3. Men det är inte riktigt så det ser ut i kriget om uppmärksamheten i svenska medier. Där vinner i stället den tredje aktören på marknaden - Microsoft - som får 45% av all publicitet.

 

 

I USA, som får sägas vara ett föregångsland i fråga om spel, visar de senaste försäljningssiffrorna att Wii har en marknadsandel bland den senaste generationen spelkonsoler på 56% medan Xbox 360 från Microsoft har 23% och PlayStation 3 har 21%. Vinnaren under det här året har varit Wii som har gått ikapp och förbi Xbox 360. Under sommaren har också PlayStation 3, efter en lång tids problem med höga priser, börjat knappa in på Microsoft. Sony, som har befunnit sig i krisstämning under en tid, har nog satt champagnen på kylning.

I svenska medier märks dock inget av detta. Medan trenden internationellt är att det är Nintendo som har vind i seglen (och i viss mån även Sony) är det i Sverige Microsoft. Under augusti och de första dagarna i september mätte vi mediebevakningen av de tre spelkonsolerna från den senaste generationen. Resultatet visar att Microsofts PR-avdelning har lyckats mycket bra. Microsoft Xbox 360 har 45% av all publicitet, medan Nintendo Wii endast har 33% och Sony PlayStation 3 har 22%.

För mer information om hur man lyckas i medierna, kontakta Richard Yams eller Michael Falk på Agera PR, tel. 08-559 219 20, info@agerapr.se

 

Senaste inlägg

Bloggarkiv