PR för frivilligorganisationer


Del 1 - Få medlemmarna att skriva i medlemstidningen

 

PR-makare på landets frivilligorganisationer vet hur viktigt ett effektivt PR-arbete är för att nå sina mål, inspirera nya och befintliga medlemmar och få in mer bidrag. PR-budgeten i frivilligorganisationer är ofta ytterst begränsad. Samtidigt är förväntningarna från medlemmarna höga, och många har åsikter om hur PR-arbete bör bedrivas.

 

 

Detta är skälen till att Agera PR publicerar en serie tips för professionella PR-makare på landets frivilligorganisationer.

Del 1: Att få medlemmarna att skriva i medlemstidningen

Om du är redaktör för en frivilligorganisations tidning känner du säkert ofta igen dig i hur du sliter ditt hår för att få in material till nästa nummer. Den medlem som lovat dig en toppenartikel går inte att få tag i, eller är återigen försenad. Tomma sidor? Nej, inte igen!

Det finns dock sätt att få innehåll att fullkomligt strömma till tidningen, så att tomma sidor och förseningar kan undvikas. Här följer ett antal tips för dig som är ansvarig för en tidning som är beroende av medlemmarnas bidrag för sin existens:

1. Få kända, respekterade och uppskattade medlemspersoner att stödja tidningen. Ju högre roll de har i organisationen, desto större vikt är det att de stödjer tidningen. Denne kan också fungera som påminnare till medlemmar som lämnar bidrag sent, och hylla dem som bör hyllas i offentliga sammanhang.

2. Skapa en kalender över kommande nummer. Detta är grundläggande och innebär att din tidning gör en kalender över de artiklar som planeras under det kommande året. Det behöver inte vara så omfattande om artiklarna läggs upp kring kommande hållpunkter som årsmöte och dylikt.

3. Identifiera experter för varje artikel. För varje artikel som du planerar kan du försöka hitta en expert inom organisationen som kan detta område.

4. Utarbeta deadlines tillsammans med dem som bidrar. Kontakta den expert som du vill ska göra en artikel och kom överens om en bra deadline. Ha alltid en alternativ person som skulle bidraga med artikeln om ursprungsförfattaren får förhinder. Distribuera information om deadlines till alla inblandade.

5. Säkerställ att det är lätt för medlemmar att bidra, exempelvis genom att kunna skicka sin artikel per e-post. Det kan också vara positivt att ge den som bidrar med artikel mer detaljerade önskemål såsom antal ord, stilmall och provexemplar.

6. Påminn de som bidrar med artiklar. Många medlemmar behöver en påminnelse eller två för att få ihop materialet. Därför kan det vara bra att vara ute i god tid med dessa påminnelser, kan ske någon månad i förväg. Det kan röra sig om ett e-postmeddelande, följt av ett telefonsamtal några veckor senare.

7. Erkänn de som bidrar. Oftast så har du få möjligheter att kompensera de som bidrar med artiklar. De som bidrar gör det ofta på sin fritid. Därför är det viktigt att hitta andra sätt att uppmärksamma dem. Många gillar att se sitt namn i tidningen - så en byline är ett exempel. Ett annat sätt kan vara att uppmärksamma medlemmen på årsmötet.

För mer information, kontakta Richard Yams eller Michael Falk, tel. 08-559 219 20, info@agerapr.se

 

Senaste inlägg

Bloggarkiv